en tjockis blir smal

Resan från 117kg till dagens 77kg efter en gastric bypass, hundar, och allt runtomkring.

Mat.

Publicerad 2017-06-25 04:13:00 i Bilder, Åttonde månaden,

En vanlig fråga jag får nu efter operationen är hur mycket jag sparar in på mat varje månad. Svaret är ingenting, jag har högre matkostnad varje månad nu än innan operationen. 
 
Jag åt absolut mer mat före operationen än vad jag gör nu, skillnaden nu är att jag äter bättre mat nu och det märks i plånboken. 
Pulvermos, makaroner, fiskpinnar, pulversås och andra halvfabrikat kostar inte så mycket. Det fyller buken och det är billigt. Jag åt vanlig vettig husmanskost mestadels av tiden, jag levde absolut inte på sunkmat, men det slank ändå ner en del snabb och smidig mat. 
 
Rekommendationen nu är ju att äta 6ggr per dag. Frukost och två varma måltider, och tre mellanmål. Det är inte varje dag jag hinner få i mig alla mål, men jag försöker i alla fall. Tidigare kanske man tog ett gäng mackor till mellis och drack ett glas oboy, men nu funkar det inte längre. Protein är prio ett har jag lärt mig, så mellanmålen består mestadels av tiden av drickvarg, proteinpudding, ägg, avokado osv osv. Och vad kostar det? En jäkla massa mer än en limpsmörgås jag kan meddela den som inte vet. 
 
Två varma måltider sen då. Jag äter 2.5-3dl mat åt gången, beroende på vad det är för mat, och väljer jag då att äta något näringsfattigt så mår jag ju därefter också. Antingen dumpar jag, blir hungrig direkt eller känner mig helt uppblåst. Så jag försöker tänka mest protein, sen grönsaker och sist kolhydrater om det finns utrymme. Ris, pasta och potatis är billig mat, det vet vi. Fisk, kött, kyckling osv är dyrare mat. Nu kan jag inte dryga ut genom att ta mindre fisk och mer potatis, för då mår jag ju inte bra. 
 
Jag säger inte att det inte går att leva billigt efter operationen, för självklart går det att handla billigare om man vill det. Jag väljer dock att bara köpa svenskt kött och kyckling, färska grönsaker, halloumi, och olika typer av kvarg och puddingar. 
Bryr man sig inte om ursprung på maten eller köper stora förpackningar av exempelvis kvarg så kommer man ju undan billigare än att som jag betala ca 14kr för en drickvarg på 33cl som räcker exakt ett mellanmål. 
 
Att laga bra mat kostar mer och tar längre tid än att slänga ihop något halvfabrikat och koka makaroner, men det är värt det. Klagar varken på kostnad eller tillagningstid, för jag äter god mat som gör mig gott. 
 
Detta, plus en hemmagjord smoothie, är maten för ett arbetspass. Det är köttfärsbiffar med fetaost, halloumi, sallad och tzatziki gjord på lättkvarg x 2, proteinpudding och i den gröna är det färska blåbär och hallon. 
I vanliga fall äter jag bara varm mat en gång per pass, men vaknade så sent så hann inte äta något alls före jobbet. 
 
 Fredagens lunch. Samma som dagens bortsett från att det i fredags var lax och idag köttfärsbiffar. Äter på assiett för att det inte ska se så fjuttigt ut. 😂 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gjorde en gastric bypass 2 november 2016 och har gått från en vikt på 117kg till dagens 77kg. Har varit viktstabil sedan maj 2017, men ligger på BMI 27, så går man blint på BMI har jag en liten bit kvar till mål.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela